Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej w Sierpcu uprzejmie informuje, iż z dniem 03 .08.2021r. wzrastają opłaty za dostawę zimnej wody i odprowadzenie ścieków, które są opłatami niezależnymi od Spółdzielni.
Wzrost w/w opłat jest następstwem zatwierdzenia przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego WODY POLSKIE nowej taryfy dotyczącej zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie miasta Sierpc – Decyzja WA.RET.70.149.2021/5 z dnia 01.07.2021r. która uprawomocniła się z dniem 26.07.2021r.
Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EMPEGEK Sp. z o.o. w Sierpcu pismem z dnia 28.07.2021r. poinformowało Spółdzielnię o nowych taryfach opłat, które zgodnie z art.24e ust.1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków będą obowiązywały od dnia 03.08.2021r.
Wobec powyższego na dzień 03 .08.2021r. zostanie dokonany odczyt wodomierzy wskazujących zużycie wody i nastąpi rozliczenie wniesionych zaliczek na pokrycie kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków. Rozliczenia zostaną dostarczone mieszkańcom w połowie miesiąca sierpnia 2021r.
Od 1 kwietnia do 30 września 2021 r. Główny Urząd Statystyczny przeprowadza Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021.
Udział w spisie jest obowiązkowy. Spisem objęte są osoby, które 31 marca 2021 r.:
• mieszkały w Polsce na stałe lub przebywały czasowo – zarówno obywatele polscy jak i cudzoziemcy,
• obywatele polscy przebywający za granicą, którzy nie wymeldowali się z pobytu stałego w Polsce,
• osoby bezdomne – obywatele polscy i cudzoziemcy.
Obowiązkową metodą jest samospis internetowy. Wejdź na stronę GUS spis.gov.pl i wypełnij formularz spisowy. Jeżeli nie możesz tego zrobić we własnym zakresie, odwiedź najbliższy urząd gminy. Na czas trwania spisu urzędy gmin przygotowały specjalne miejsca, gdzie wykonasz samospis. Nie możesz wykonać samospisu internetowego?
Zadzwoń na infolinię: 22 279 99 99 i spisz się przez telefon. Jeśli nie spiszesz się przez internet ani przez telefon, skontaktuje się z Tobą rachmistrz telefonicznie lub bezpośrednio, aby przeprowadzić spis. Zgodnie z ustawą o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. nie możesz odmówić mu przekazania danych.
Pamiętaj, że udział w spisie jest obowiązkowy – tak stanowi ustawa spisowa. Odmowa udziału w spisie powszechnym grozi karą grzywny na podstawie art. 57 ustawy o statystyce publicznej.Nie obawiaj się o swoje dane. Są u nas bezpieczne, ponieważ chroni je tajemnica statystyczna.Dane jednostkowe zbierane i gromadzone w badaniach przeprowadzanych w ramach statystyki publicznej są poufne i podlegają szczególnej ochronie. Pracownicy statystyki publicznej są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy statystycznej
Osobisty rachunek bankowy to coraz powszechniejsze udogodnienie.
Dzięki niemu w szybki i wygodny sposób można otrzymać świadczenie, zapłacić rachunki czy zrobić zakupy. Dodatkowo te elektroniczne narzędzia zapewniają bezpieczeństwo finansowe, osobiste i zdrowotne, co jest szczególnie ważne właśnie teraz – w czasie pandemii.
Korzystaj z rachunku bankowego, otrzymuj świadczenia na konto i bądź bezpieczny!
Korzystanie z konta bankowego i bankowości elektronicznej nie musi być trudne.
Co daje Ci konto w banku
Możesz otrzymywać na nie świadczenia z ZUS. Nie musisz więc czekać co miesiąc na listonosza. Twoje konto w banku jest chronione hasłem, więc Twoje pieniądze są tam bezpieczne.
Wypłacisz swoje pieniądze (całość świadczenia lub część) w najbliższym bankomacie albo w banku. Możesz również robić przelewy przez internet. Jest bezpieczniej, gdy nie trzymasz gotówki w domu.
Nie potrzebujesz nosić ze sobą gotówki, bo w sklepie możesz zapłacić kartą. W ten sposób zmniejszasz ryzyko, że ktoś ukradnie Ci pieniądze.
Zapłacisz rachunki i zrobisz zakupy przez internet. Nie musisz więc wychodzić z domu, żeby załatwić codzienne sprawy.
Możesz łatwo sprawdzać w banku, ile pieniędzy już wydałeś i na co, ile Ci jeszcze zostało. Z pomocą banku możesz również oszczędzać i inwestować swoje pieniądze.
Z kontem w banku jesteś bezpieczny
Jeśli korzystasz z rachunku bankowego, chronisz swoje zdrowie w czasie pandemii. Wiele spraw możesz załatwić bez wychodzenia z domu – unikniesz osobistego kontaktu z innymi ludźmi, np. podczas odbierania świadczenia lub robienia zakupów. Możesz płacić kartą, więc zmniejszasz ryzyko zakażenia wirusami i bakteriami, które są na pieniądzach.
Jeśli trzymasz swoje pieniądze na koncie bankowym, a nie w domu, nie narażasz się na oszustwa „na wnuczka” czy „na policjanta”. Jeżeli nie nosisz przy sobie gotówki, nie musisz obawiać się kieszonkowców w komunikacji miejskiej.
Osobisty rachunek bankowy, przelewy, zakupy online i płatności kartą to dla wielu seniorów wciąż niedostępne sposoby na załatwianie codziennych spraw. Co zrobić, aby przybliżyć seniorom technikę cyfrową i dzięki niej zadbać o ich bezpieczeństwo finansowe, a nawet zdrowotne? Kluczem do zmiany tej sytuacji może być edukacja.
Osoby starsze, z racji swojego wieku, często są wykluczone cyfrowo, a co za tym idzie, również społecznie. W dużej mierze jest tak dlatego, że nie mają wiedzy o możliwościach i wygodzie, jakie daje współczesna technika informatyczna. Wielu seniorów nie korzysta na co dzień z sieci, nie robi zakupów on-line, nie płaci rachunków przez internet, nie używa komunikatorów do kontaktu z biskimi i znajomymi. Wydaje im się to zbyt trudne i skomplikowane. Do tego pandemia zwiększyła jeszcze wszechobecność nowych technologii. Za ich rozwojem osoby starsze często nie nadążają. Wszystko to sprawia, że seniorzy w ogóle rezygnują z obecności w cyfrowym świecie.
Dlatego też tak ważna jest edukacja informatyczna i finansowa seniorów. Umiejętność korzystania z urządzeń cyfrowych, internetu i usług elektronicznych, świadomość zagrożeń i znajomość zasad bezpieczeństwa w sieci, zwłaszcza teraz w czasie pandemii COVID 19, pomogą seniorom uchronić się przed niebezpieczeństwami.
Z danych raportu „InfoSenior”[1] wynika, że ponad 80% seniorów deklaruje, że ma kartę płatniczą. Jednak pozostali w dalszym ciągu posługują się na co dzień gotówką. Jak z kolei wskazują dane ZUS, ponad 26% jego klientów otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe w gotówce. Emerytury trafiają w gotówce do 24% odbiorców tych świadczeń[2].
Wiedza dla bezpieczeństwa
Wiedza o cyfrowych usługach bankowych zapewnia seniorom bezpieczeństwo finansowe. Dzięki niej osoby starsze mogą korzystać z rachunku bankowego, pobierać emerytury na konto, płacić online i używać karty płatniczej. Osobiste konto w banku gwarantuje im stały i szybki dostęp do ich pieniędzy, którymi mogą wygodnie dysponować, nie narażając się na kradzież, oszustwa czy inne niebezpieczeństwa.
Przestępcy często stosują wobec seniorów metody „na wnuczka” czy „na urzędnika”. Zagrażają osobom, które przechowują oszczędności w domu. Gotówka trzymana przy sobie to również ryzyko kradzieży przez kieszonkowców na ulicy czy w komunikacji miejskiej. Dodatkowym niebezpieczeństwem jest zarażenie koronawirusem wtedy, gdy płaci się gotówką, spotyka z listonoszem, który przynosi emeryturę, lub gdy odbiera się świadczenie na poczcie. Osobisty rachunek bankowy gwarantuje bezpieczne otrzymywanie świadczeń z ZUS i płatności bezgotówkowe, co zmniejsza ryzyko choroby w czasie pandemii.
Dlatego trzeba wspierać seniorów w tym, by korzystali z rachunku bankowego. Zwiększy on ich bezpieczeństwo we współczesnym świecie, a także ułatwi im codzienne życie i załatwianie istotnych spraw.
Wiedza dla wygody
Dzięki wiedzy o tym, jak korzystać z internetu i konta bankowego, seniorzy mogą łatwiej załatwić sprawy urzędowe, robić zakupy, płacić rachunki czy kontaktować się z najbliższymi. Seniorzy, którzy już poruszają się w internecie, kupują tam prezenty dla wnuków, robią przelewy czy też zamawiają leki w aptekach internetowych z dostawą do domu. W sieci ceny często są niższe niż w sklepach stacjonarnych.
Pandemia kiedyś się skończy, a postęp technologiczny nie. Dlatego edukacja cyfrowa seniorów przyniesie im długoterminowe korzyści. Już teraz oprócz różnych usług online, bankowości elektronicznej czy komunikacji sieciowej, dostępne są też publiczne e-usługi: możliwość wyrobienia dokumentów, złożenia różnych wniosków, e-wizyty w ZUS czy teleporady u lekarza. Seniorzy w prosty i szybki sposób mogą założyć rachunek w wybranym przez siebie banku i zmienić w ZUS sposób wypłaty świadczeń. Na to ostatnie są dwa sposoby:
przez internet – wypełnić i wysłać wniosek ER-WZD-01 przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
osobiście w placówce lub pocztą – wypełnić i złożyć lub wysłać wniosek EZP (wniosek o zmianę danych osoby zamieszkałej w Polsce).
Wiedza dla pokoleń
Polskie społeczeństwo się starzeje. Coraz większy udział w populacji mają osoby starsze. Dane demograficzne wskazują, że zjawisko to będzie postępowało. Wiele instytucji krajowych i lokalnych oraz organizacji samorządowych, stowarzyszeń i fundacji wspiera osoby starsze – np. pomaga im w załatwieniu codziennych spraw czy wprowadza ich w cyfrowy świat. Wielką rolę w tej edukacji pełnią ich bliscy, dla których funkcjonowanie w cyfrowym świecie to codzienność. To właśnie oni – dzieci i wnuki – mogą być przewodnikami dla swoich rodziców i dziadków. Dlatego też seniorzy powinni oni korzystać z pomocy i wiedzy młodego pokolenia. Ci mieszkańcy internetu w praktyczny sposób pokażą im, jak korzystać z rachunku bankowego i jak bezpiecznie poruszać się w internecie.